Круглий стіл на тему: «Державні авіаційні збори» пройшов у ТПП України в рамках засідання Комітету підприємців у сфері транспорту. Основні питання обговорення - доцільність додаткового оподаткування повітряних перевезень і його вплив на темпи розвитку галузі, а також правове регулювання державних авіаційних зборів.
«ТПП України завжди активно сприяє і сприятиме розвитку транспортної галузі. В першу чергу - за допомогою роботи Комітету підприємців у сфері транспорту, який бере активну участь у законотворчій діяльності та завжди намагається бути в тренді всіх процесів у галузі», - зазначив віце-президент ТПП України Ростислав Коробка. До дискусії були запрошені експерти в галузі авіації й авіаційного права, професіонали галузі, представники Державної авіаційної служби України, а також перевізників.
Приводом для проведення заходу став опублікований на сайті ДАСУ проект постанови Кабміну «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України ї 819 від 28.09.1993», який передбачає, що:
. за кожного пасажира, який вилітає з аеропортів України, стягується держзбір у розмірі 2 доларів на міжнародних і 0,5 долара на внутрішніх рейсах;
. за кожну тонну вантажу, що прибуває або відправляється з аеропортів України, стягується держзбір у розмірі 10 доларів на міжнародних і 2,5 доларана внутрішніх рейсах;
. держзбір сплачують українські та зарубіжні перевізники; звітність щодо перевезених пасажирів і вантажів складається і подається аеропортами; адміністрування зборів здійснює ДАСУ.
На думку багатьох учасників ринку проект постанови досить спірний і викликає ряд питань.
Чи є цей збір збором або податком за своєю природою? Якщо збір, то яку послугу або вигоду від держави отримують платники? Чому він не включений до переліку обов'язкових платежів Податкового кодексу України?
Чи може Кабмін самостійно встановлювати будь-які збори, їх розмір, порядок нарахування та оплати, адже рішенням Конституційного суду від 2009 року визначено, що такими повноваженнями наділено виключно ВРУ, а делегування цієї функції іншому органу суперечить Конституції України?
Чи не суперечать положення проекту постанови нормам міжнародних договорів, ратифікованих Україною, в тому числі Конвенції про міжнародну цивільну авіацію від 1944 року (передбачає, що жодна з договірних держав не може стягувати будь-який збір/податок/мито за приліт, транзит або виліт із її території осіб або майна іншої договірної держави) і документа ICAO Policieson Taxationin the Field of International Air Transport (передбачає, що, з огляду на внесок авіації у розвиток національної економіки і міжнародної торгівлі, авіація не повинна обкладатися більш обтяжливими податками порівняно з іншими видами транспорту, а навіть якщо авіація обкладається такими зборами, то держава зобов'язана надавати їй відповідні послуги)?
Чи не є введення спеціальних держзборів дискримінаційним стосовно авіаперевізників, адже жоден інший вид транспорту не обкладається подібним податком?
Двогодинна дискусія була динамічною і гарячою. Думки озвучувалися найрізноманітніші. Проте, практично всі спікери були одностайні: сьогодні сплата авіаційних зборів не врегульована і суб'єкти ринку давно очікують від Державіаслужби, як ініціатора законодавчих змін, більш активної участі. Очевидно, слід вивчити і питання доцільності збору з урахуванням позиції ІАТА та досвіду інших країн, а всі колізії та спірні моменти, на які вказали учасники ринку, повинні бути враховані у відповідному законодавчому акті ВРУ.