(044) 584-28-24  
м. Київ, вул. Велика Житомирська, 33

ГЕННАДІЙ БОЛДИР: БЮДЖЕТ-2017: ПРОДОВЖЕННЯ ФІСКАЛЬНОЇ КОНСОЛІДАЦІЇ

25.01.2017

Шановні пані та панове! Приготуйтеся. Буде нудно. Але питання бюджету України, як на мене, є дуже важливим, щоб розуміти, як ми будемо себе почувати в нашій державі у році, який нещодавно почався. Це розуміють і експерти Німецької Консультативної Групи, які перші публікації у новому 2017 році присвятили саме Бюджету України-2017. Від себе нічого не додавав. Я просто зробив стислий огляд публікації німецьких експертів із зазначеного питання. Це їх думка, що є важливим в українському бюджеті 2017 року. Отже, до Вашої уваги "Погляд зі сторони№1": «Бюджет-2017: продовження фіскальної консолідації» (першоджерело – публікації Німецької Консультативної Групи за січень 2017 року).

Незважаючи на запеклі дебати 21 грудня 2016 року Парламентом України прийнято бюджет на 2017 рік.


Бюджет прийнято із врахуванням основних вимог МВФ:
• дефіцит не перевищує 3% ВВП;
• бюджет базується на досить реалістичних доходах та видатках.


Заплановані видатки відповідають політичним пріоритетам, які зосереджено на трьох основних напрямах: соціальний напрям, оборонний напрям та напрям децентралізації.
Заплановане зростання доходів – 20%. Більша частка доходів складається із ПДВ. При цьому підвищено деякі акцизні ставки. Хоча, підвищення вдвічі мінімальної заробітної плати призведе до збільшення бюджетних видатків на оплату праці великої кількості низькооплачуваних державних службовців, Уряд вважає, що водночас збільшиться споживання та, як наслідок - надходження від ПДВ. Державний борг країни протягом 2017 року планується утримати на існуючому рівні – 87% ВВП. Основною причиною суттєвого зростання державного боргу наприкінці 2016 року є державні запозичення на рекапіталізацію націоналізованого «Приватбанку».

Щодо процесу прийняття бюджету

На відміну до багатьох попередніх років бюджет країни прийнято своєчасно. Підготовку проекту бюджету було здійснено прозоро та із залученням незалежних експертів.
Багатообіцяючий початок бюджетного планування на 2017 рік відповідно до міжнародних стандартів закінчився типовим для останніх років перебігом бюджетного процесу: між першим і другим читанням український парламент прийняв зміни до низки релевантних до бюджету законів. Наприклад – збільшив мінімальну заробітну платню вдвічі. Таким чином, всі прогнозні показники щодо бюджету 2017 у «первинному форматі» втратили свою актуальність. Фіскальні впливи націоналізації «Приватбанку» зробили дебати під час другого читання значно емоційнішими, ніж під час першого читання.

Основні показники Бюджету України-2017

Бюджет України-2017 базується на зростанні ВВП країни у 2017 році у розмірі 3%. Зазначений показник економічного зростання здається реальним за умов продовження економічних реформ в країні. Прогнозний показник інфляції – 8,1%. Прогнозний курс національної валюти – 27,2 гривні за долар. Номінальний ВВП має зрости на 2,585 млрд. гривень. Бюджет враховує суттєве (вдвічі) зростання мінімальної заробітної платні. Доходи бюджету: 731 млрд. гривень (28,3% ВВП). Видатки бюджету: 809 млрд. гривень (31,3% ВВП). Сальдо (дефіцит): -78 млрд. гривень (3% ВВП).

 Доходи

Заплановане зростання доходної частини бюджету на 20% «легко» корелюється із зростанням номінального ВВП країни на 14%. На думку Уряду України зазначене зростання надходжень до бюджету забезпечуватиметься за рахунок збільшення надходжень у зв’язку із подвійним зростанням мінімальної заробітної платні, заходів з детінізації та збільшення споживання. Збільшення надходжень від ПДВ, частка якого у бюджеті-2017 становитиме 40%, має забезпечити скасування спеціального податкового режиму для сільськогосподарських підприємств. Крім ПДВ, вкрай важливими джерелами поповнення казни є подохідний податок (17%) та акцизні збори (16%). Акцизні збори на алкогольні напої та тютюнові вироби було збільшено у процесі «податкової реформи» шляхом внесення відповідних змін до податкового кодексу.

Видатки

Видатки бюджету у 2017 році мають зрости на 17%. Частка видатків «центрального» уряду складатиме 31,3% (у 2016 році – 30,6%). Зростання бюджетних видатків планується фінансувати за рахунок зростання надходжень до бюджету. Частка витрат на виплату пенсій – 17,5%, на виконання боргових зобов’язань – 13,8%, на оборону – 8%.
Найбільший фіскальний вплив серед усіх українських реформ матиме реформа з децентралізації. Суттєво зростає «трансфер» бюджетних коштів до органів місцевої влади. За рахунок цих коштів планується підвищення заробітної платні для працівників державних медичних та освітніх установ. Частина цих коштів витрачатиметься на соціальний і економічний розвиток територій. З метою утримання витрат на оплату праці службовців у державному секторі в запланованих межах, скасовано «прив’язку» підвищення заробітних плат державним службовцям до розміру мінімальної заробітної платні. Також Бюджет-2017 повністю покриває витрати на утримання новостворених державних інституцій (наприклад – антикорупційних органів).

Дефіцит

Найважливішою частиною бюджету є дефіцит, розмір якого визначено в межах 3% ВВП. Зазначений дефіцит не враховує рекапіталізації банків. Зазначений показник відповідає вимогам МВФ, а також свідчить про продовження в країні процесу фіскальної консолідації. У наступні роки планується скорочення дефіциту бюджету до 2,5% (2018) та 2,3% (2019). Фінансування дефіциту планується за рахунок державних запозичень. 17 млрд. гривень планується залучити за рахунок приватизації. Слід зауважити, що план приватизації (17 млрд. гривень) у 2016 році було виконано всього на 2%. Можливо, у 2017 році ситуація у сфері приватизації зміниться.
Загальна емісія державних запозичень становитиме 191 млрд. гривень, з яких 104 млрд. планується емітувати на внутрішньому ринку, а 87 млрд. гривень – на зовнішніх ринках. У 2017 році після тривалої перерви Україна планує емітувати новий євробонд. Чи вдасться це зробити – час покаже.
Державний борг у відношенні до ВВП країни зріс через націоналізацію Приватбанку, так як Міністерство фінансів України випустило державних запозичень на рекапіталізацію банку на суму 107 млрд. гривень (4 млрд. доларів США), що відповідає 4,7% ВВП країни. Таким чином, державний борг зріс до 87% ВВП країни та за умов виконання Бюджету-2017 має залишитися на зазначеному рівні.

Висновки

1. Прийняття Бюджету-2017 у багатьох відношеннях є позитивним результатом.
2. Бюджет базується на «реалістичних» доходах та орієнтований на «виважені» видатки.
3. Дефіцит у 3% відповідає процесу фіскальної консолідації. Ще у 2014 році дефіцит бюджету становив 11,3%. Лише деяким країнам світу вдалося за короткий термін так успішно вирішити проблему дефіциту бюджету.
4. Виконання основних вимог Міжнародного Валютного Фонду уможливлює поліпшення кредитного рейтингу України."

Анонси

Останні новини

Більше новин