(044) 584-28-24  
м. Київ, вул. Велика Житомирська, 33

Заява Авіаційного комітету при ТПП України щодо рішення про закриття повітряного сполучення з Білоруссю

25.05.2021

Авіаційний Комітет ТПП України завжди стоїть на позиції підтримки всіх учасників авіаційного ринку України. Забезпечення безпеки польотів пасажирів і авіаційної безпеки загалом є головним пріоритетом для всіх суб’єктів ринку авіаційних перевезень.

Члени Авіакомітету засуджують дії керівництва Республіки Білорусь (далі - РБ) щодо протиправної примусової посадки 23 травня 2021 року літака цивільної авіації міжнародної авіакомпанії «Ryanair», який виконував внутрішньошенгенський рейс «Афіни - Вільнюс», внаслідок чого був викрадений засновник білоруського опозиційного телеграм-каналу «NEXTA» Роман Протасевич. Такі дії керівництва окремих держав підривають режим всеохоплюючого забезпечення усіма суб’єктами авіаційного ринку правил авіаційної безпеки та безпеки польотів.

Дана ситуація, якій дали визначення «повітряного піратства» викликали обурення та засудження з боку керівництва країн ЄС, Сполучених Штатів Америки, Великої Британії, усього цивілізованого світу, в наслідок чого були накладені санкції на РБ, зупинені авіасполучення та заборона польотів Білоруської державної авіакомпанії «Белавиа».

Україна долучилася до міжнародних санкцій, і Рішенням Президента України, РНБО, Уряду, починаючи з 26.05.2021 повністю зупинено пряме авіасполучення між Білоруссю та Україною.

Авіакомітет повною мірою підтримує Рішення керівництва нашої держави щодо введених санкцій щодо РБ, але, водночас, наполягає на розширенні заборони до прольоту (транзиту) через територію України для білоруських компаній.

Наразі жодна українська авіакомпанія не здійснює прямих комерційних рейсів до Білорусі. Крім того, відомо, що українські пасажири використовували аеропорт Мінська та перельоти білоруською базовою авіакомпанією, переважно, як найближчий транзитний пункт для найкоротшого перельоту до Російської Федерації. 

Варто зазначити, що даний вимушений крок з боку нашої держави щодо заборони авіасполучення потягне за собою економічні наслідки для пасажирів, державного аеропорту «Бориспіль», комунального аеропорту «Київ», до яких здійснювалися перельоту білоруської авіакомпанії, а також для українських авіакомпаній, які змушені перепланувати, а отже збільшити свої маршрути в обліт території Республіки Білорусь. 

Обстоюючи найвищі демократичні цінності та засуджуючи заходи, спрямовані на підрив правил авіаційної безпеки та авіаційного простору, члени Авіаційного Комітету, тим не менше, наголошують на необхідності взаємовигідного консолідованого діалогу між урядом України, органами державної влади, державними та комунальними аеропортами та комерційними перевізниками для пошуку компенсаторних механізмів з боку держави. 

Дане питання стає ще більш актуальним у зв’язку із наявністю інших чинників, котрі спотворюють конкурентні умови роботи українських у порівнянні зі своїми східними та західними конкурентами: на противагу практикам європейських та світових перевізників відсутність будь-якої державної допомоги у зв’язку із пандемією COVID-19, наявність акцизу на авіапальне всередині України, наявність ПДВ на внутрішні перельоти, необхідність обльоту території Російської Федерації, що робить економічно не вигідними більшість маршрутів східного напрямку у порівнянні із іншими авіакомпаніями, які можуть летіти транзитом через територію Російської Федерації.  

Усі перелічені чинники не тільки ставлять українських перевізників у менш вигідні економічні умови, але і заважають Україні та, зокрема, Міжнародному аеропорту «Бориспіль» повноцінно реалізовувати свій хабовий географічний потенціал, щоб остаточно зайняти на карті Європи місце транзитної держави. 

Прес-служба Авіаційного комітету.