(044) 584-28-24  
м. Київ, вул. Велика Житомирська, 33

Авіаційний комітет ТПП України проти подорожчання аеронавігації

06.03.2020

На черговому засіданні Авіаційний комітет Торгово-промислової палати України виступив проти підвищення ставок плати за аеронавігаційне обслуговування (АНО), ініційованого Украерорухом та Міністерством інфраструктури України. Комітет наголосив на економічній необґрунтованості даної ініціативи і закликав громадськість та ЗМІ до об’єктивного аналізу ситуації. Комітет звертає увагу, що низка підтверджених фактів свідчить про неможливість та недоцільність збільшення ставок плати за АНО.

Перш за все, на сьогодні Міністерство інфраструктури не отримало офіційного схвалення підвищення ставок плати за АНО з боку Євроконтролю. Це було з’ясовано після вивчення копії проєкту звіту Євроконтролю на запит однієї з українських авіакомпаній. У документі європейський регулятор наголошує: розгляд ставок можливий виключно після детальних консультацій із авіаперевізниками та підтвердження ефективного контролю економіки Украероруху. До цього часу жодного з цих пунктів не реалізовано.

Громадськості, ЗМІ та представникам держструктур слід зважати, що підвищення ставок плати за АНО має проходити за певними правилами. Відповідно до вимог Повітряного кодексу України, нормативів Євроконтролю та ICAO ставки плати за АНО не можуть змінюватися посеред року і мають обговорюватися з авіаперевізниками не менш ніж за чотири місяці до внесення змін. Даних правил не було дотримано, оскільки до оприлюднення МІУ проєкту наказу від 16 січня 2020 року, восени 2019-го, жодних консультацій із авіакомпаніями не проводилося.

Як зазначалося, для Євроконтролю важливою передумовою зміни розміру ставки лати за АНО є економічна обґрунтованість. На початок року середня європейська ставка плати за АНО на підході і в зоні аеродрому становила 166 євро за одиницю обслуговування, що на 6% менше, аніж у 2019-му. Водночас, нова, запропонована Міністерством інфраструктури, ставка для України – 396,57 євро. Таким чином, в Україні хочуть свідомо встановити більш ніж удвічі вищі ставки за середньоєвропейські.

«Ініціатива Міністерства інфраструктури щодо підвищення ставок є економічно необґрунтованою, це спроба забезпечення фінансування неефективної виробничої діяльності і, як наслідок, завищених витрат постачальника аеронавігаційних послуг в Україні за рахунок користувачів авіаційного простору»,  зазначив у ході засідання член Авіаційного комітету ТПП України, авіаційний експерт В’ячеслав Чумаков.

Фахівці Євроконтролю констатують, що високі тарифи пояснюються низькою продуктивністю праці. За їх висновками, продуктивність та ефективність українських авіадиспетчерських центрів у 5 разів нижча порівняно з середнім показником у Європі. І це з урахуванням того, що в європейських країнах, які контролюють більший або схожий із Україною за розміром повітряний простір, у цьому задіяно майже вдвічі менше персоналу. Фактично в Україні найнижча продуктивність, водночас 70% усіх витрат здійснюється на персонал.

За таких передумов, отримавши необґрунтовано високі ставки плати за АНО, український авіаринок ризикує втратити привабливість для вже наявних і нових перевізників. Підвищення аеронавігаційного збору спровокує зростання цін на авіаперевезення в небі України, яка до цього декларувала проєвропейський вектор на здешевлення перельотів. Це неодмінно створить негативний тренд порівняно з сусідніми ринками.

Авіаційний комітет  ТПП України наголошує на тому, що ставки плати за АНО мають бути економічно обґрунтованими та транспарентними для всіх учасників ринку. Зокрема, сьогодні важливо забезпечити такий рівень ставок, за якого регіональні аеропорти не втрачали б конкурентоздатності порівняно з ключовими летовищами України. Пропорційне підвищення ставки до 396,57 євро призведе до підвищення вартості авіаквитків та знизить інтерес перевізників і пасажирів до перельотів у регіони. Це фактично обезкровить регіональні аеропорти й поставить крапку в перспективах їх розвитку. Відповідно, комітет підкреслює, що наразі для стимулювання розвитку внутрішніх перельотів в Україні доцільним є зниження тарифу на АНО та встановлення єдиних умов сплати для всіх гравців ринку.

Комітет сподівається, що подальші консультації Міністерства інфраструктури та Украероруху з Євроконтролем відбуватимуться з урахуванням згаданих ризиків та не зумовлять економічно необґрунтованого завищення ставок плати за АНО. Авіаційний комітет ТПП України  наполягає на розгляді розмірів ставок плати за АНО виключно у терміни та спосіб згідно з чинним законодавством України та міжнародними нормативами.