На думку учасників засідання, при реалізації окремих державних та приватних проектів, Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – ОВД) впроваджує прогресивну, оновлену та європейську модель оцінки впливу на навколишнє середовище відповідно до вимог Директиви 2011/92/ЄС.
Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» (далі – СЕО) спрямований на виконання вимог Директиви 2001/42/ЄС щодо оцінки впливу на навколишнє середовище пропонованих планів і програм, які готуються органами влади на національному, регіональному або місцевому рівні та слугують основою для надання у майбутньому дозволів на реалізацію певних проектів. СЕО сприяє прийняттю більш обґрунтованих рішень, які мають суспільну підтримку та спрямовані на екологізацію економіки, при цьому зберігаючи сприятливий клімат для бізнес-середовища.
Фахівці та експерти під час дискусії зазначили, що потребують врегулювання такі проблемні питання:
- обмеження умов у висновках ОВД;
- удосконалення процедури оприлюднення в ЗМІ заяви про наміри (вартість та обсяг);
- упорядкування процедури користування надрами, зокрема щодо продовження дії строків спецдозволів;
- приведення у відповідність до вимог Закону «Про оцінку впливу на довкілля» постанови КМУ № 1026 «Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля» під час переоснащення, капітального ремонту, реконструкції чи розширення, які є підставою для проведення ОВД;
- уникнення дублювання ОВНС і ОВД при розробці родовищ, підрахунку запасів вуглеводнів та облаштуванні (бурінні) свердловин;
- координація процедур з ОВД та одержання інтегрованого дозволу для видів планової діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля у гармонізації статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» та Додатка 1 Директиви 2010/75/ЄС;
- створення бази моніторингових даних про межі об’єктів ПЗФ, водоохоронних зон тощо.
З урахуванням проведеного обговорення члени комітету підготували звернення до Кабінету Міністрів та Верховної Ради України, де пропонують наступне:
- передбачити в Законі про ОВД обмеження для уповноважених державних органів і прописати чіткі, зрозумілі умови у Висновках з ОВД, а також обмеження при відмові у видачі Висновку або видачі негативного Висновку. У Законі про ОВД в поточній редакції не передбачено ніяких обмежень для уповноважених державних органів і не визначено умови у Висновках з ОВД. Це може призвести до корупційних та інших правопорушень та уповільнення реалізації інфраструктурних проектів в Україні;
- внести зміни до Закону про ОВД, які дозволять публікувати в ЗМІ скорочену інформацію щодо Повідомлення і Оголошення та посилання на сайт Єдиного державного реєстру з ОВД. Закон про ОВД в поточній редакції передбачає публікацію в друкованих ЗМІ Повідомлення і Оголошення про початок громадського обговорення у повному обсязі. Ці документи разом можуть містити до 20 сторінок друкованого тексту, а вартість публікації їх у ЗМІ сягає кількох десятків тисяч гривень;
- переглянути та привести у відповідність до європейських директив критерії, згідно з якими визначається необхідність проходження процедури ОВД для певних видів діяльності. Зокрема, запровадити критерій, відповідно до якого оцінці підлягає видобування нафти та природного газу в комерційних інтересах, якщо об’єм видобутої нафти на об’єкті перевищує 500 т/добу, а обсяг видобутого газу – 500 тис. м3/добу;
- привести у відповідність до вимог Закону «Про оцінку впливу на довкілля» постанову КМУ № 1026 «Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля» шляхом визначення значення збільшення обсягів утворюваних та/або утворення нових видів небезпечних відходів, збільшення та/або появи нових джерел викидів в атмосферне повітря та скидів забруднюючих речовин у водні об’єкти під час переоснащення, капітального ремонту, реконструкції чи розширення, які є підставою для проведення ОВД;
- аналогічно до внесених змін до Закону України «Про містобудівну діяльність» при розробці родовищ, підрахунку запасів вуглеводнів та облаштуванні (бурінні) свердловин ліквідувати дублювання ОВНС і ОВД шляхом заміни процедури ОВНС на процедуру ОВД;
- забезпечити координацію процедур з ОВД та одержання інтегрованого дозволу для видів планової діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля у гармонізації статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» та Додатка 1 Директиви 2010/75/ЄС.