Запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення Україні необхідне – сумнівів вже нема. Але він має бути чітко регульованим. На яких умовах обіг запрацює в наших реаліях – міркували члени Комітету АПК при ТПП України. На основі цих міркувань експерти Комітету схвалили звернення до Президента України, Верховної Ради та Уряду.
«Комітет підприємців АПК при Торгово-промисловій палаті України послідовно підтримує зусилля органів влади та громадськості, що спрямовані на зняття мораторію на відчуження земель сільськогосподарського призначення та запровадження їх ринкового обігу, забезпечення конституційного права громадян вільно розпоряджатися своєю власністю. Формування прозорого ринку земель сільськогосподарського призначення може стати потужним інструментом не тільки розвитку сільського господарства та сільських територій, підвищення рівня життя та добробуту сільського населення, а й зміцнення української економіки та формування інвестиційної привабливості держави загалом. Водночас, запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення - це тільки перший крок до більш широкої та комплексної земельної реформи задля досягнення такої мети, яка включатиме регулювання земельних відносин, землекористування, планування та моніторинг, консолідацію земель тощо», – йдеться у зверненні.
Підготовка та проходження проекту Закону України № 2178-10 від 10 жовтня 2019 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення» у Верховній Раді України, суспільні настрої та події, що розгортаються навколо цього процесу, дають підстави для сумнівів щодо правильності обраної владою правової моделі ринку земель сільськогосподарського призначення в Україні, механізмів та інструментів її реалізації, а також свідчення відсутності сформованих аграрно-політичних цілей земельної реформи.
Предметом занепокоєння більшої частини суб’єктів малого та середнього сільськогосподарського підприємництва є норми законопроекту № 2178-10 про допуск до володіння землями сільськогосподарського призначення іноземців, осіб без громадянства та юридичних осіб. Винесення цього питання на референдум не є вирішенням проблеми, а тільки відтермінуванням у прийнятті рішення.
Важливість іноземних інвестицій, зокрема для сільського господарства, є очевидною, але, як засвідчує практика інших країн, головним інвестором є національний селянин, національний фермер, який є ще й гарантом продовольчої безпеки країни, гарантом сталого розвитку сільської місцевості, що набуває все більшої актуальності для України. Аналіз законопроекту № 2178-10 дає підстави для висновків про відсутність орієнтації на розвиток вітчизняного малого та середнього підприємництва у сільській місцевості.
Виходячи із викладеного Комітет підприємців АПК при Торгово-промисловій палаті України пропонує органам державної влади:
У співпраці з громадськістю, професійними організаціями, що здійснюють діяльність у сфері розвитку сільського господарства та сільської місцевості розпочати процес підготовки стратегії розвитку сільського господарства та сільської місцевості, дотримуючись Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, світового досвіту та кращих міжнародних практик.
Такий документ має дати чітке розуміння не тільки суб’єктам сільськогосподарського підприємництва, сільським громадам, інвесторам – як вітчизняним, так і зарубіжним, а й суспільству загалом того, які цінності сповідуємо, куди рухаємося, за якою моделлю будуємо сільськогосподарську та сільську економіку, зокрема систему земельних відносин як невід’ємної складової аграрної політики держави.
За відсутності державної стратегії розвитку сільського господарства та сільської місцевості пропонується обрати консервативну модель поетапного запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення, що передбачає:
Поетапне запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення дасть можливість:
Такі дії сприятимуть досягненню суспільного консенсусу у сфері земельної реформи, відкриють шлях до налагодження збалансованого, ефективного, прозорого використання й обігу земель сільськогосподарського призначення з урахуванням інтересів виробників сільськогосподарської продукції, суспільства, територіальних громад та держави.