Представники провідних промислових асоціацій і підприємств у ході розширеного засідання комітету підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при ТПП України обговорили досягнуті результати та проблеми Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Йшлося про запити, з якими найчастіше підприємці звертаються до адміністраторів реєстру у процесі освоєння нової екологічної процедури; громадські слухання, передбачені процедурою ОВД; оцінку міжнародних партнерів щодо того, як Україна справляється із запровадженням нової екологічної процедури.
«Навколо Закону багато штучно створених скандалів. Оцінка впливу на довкілля передбачає організацію широких громадських слухань за прозорою і чітко врегульованою процедурою. І відповідальним за проведення таких слухань є не власник проекту чи територіальна громада, а орган влади. Це може бути або обласна державна адміністрація, або Мінприроди. Головна мета сьогоднішнього обговорення – побачити, де існують прогалини, та напрацювати шляхи їх уникнення»,– сказала представник Міністерства екології та природних ресурсів України Марина Шимкус.
Нагадаємо, в Україні 18 грудня 2017 року набув чинності Закон «Про оцінку впливу на довкілля», яким на вимоги Угоди про асоціацію й європейських директив впроваджено нову європейську модель процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) замість скасованої екологічної експертизи. Закон встановлює нову систему оцінки впливу на довкілля згідно з європейськими стандартами. За старою процедурою проведення державної екологічної експертизи дозволялось після отримання забудовником відповідних дозволів на зведення об'єкту. Тепер інвестор повинен провести оцінку впливу на довкілля до того, як він почне витрачати свої кошти на реалізацію якогось проекту.
«Цей європейський стандарт дає змогу людям, які живуть на околицях, де може реалізовуватися проект, оцінити наскільки він впливатиме на довкілля й уникнути будівництва, що суперечить інтересам територіальних громад», – сказав віце-президент ТПП України Ростислав Коробка.
За Законом орган державної влади, який проводить оцінку впливу на довкілля, не має можливості два, три чи сто разів повертати проекти документів суб'єкту на так зване доопрацювання. Натомість він у своєму висновку формулює умови здійснення відповідної діяльності, які мінімізують негативний вплив.
Найголовнішою відмінністю нового законодавства щодо оцінки впливу на довкілля є створення Єдиного реєстру як інтернет-послуги. Такий підхід мінімізує або взагалі виключає контакт підприємця з чиновником. Усі матеріали і документи, необхідні для підготовки і проведення оцінки впливу на довкілля, є загальнодоступними на інтернет-ресурсі, розміщеному на веб-порталі Міністерства природи. Єдиний реєстр оцінки впливу на довкілля був у стислі терміни підготовлений і запущений партнерами ПРООН в Україні за допомогою Посольства Королівства Швеції в Україні.
Серед чинних процедур подання документів у реєстрі – проекти у сферах надрокористування, хімічного виробництва, лісової галузі, енергетичної промисловості, сільського та водного господарства, поводження з відходами й інфраструктурні проекти.
Теги: ТППУ, Бізнес, комітет, комітет екології