За ініціативи Торгово-промислової палати України та підтримки Мінагрополітики і Мінекономрозвитку було запропоновано проведення 3–6 червня 2019 р., під патронатом Кабінету Міністрів України, вперше в Україні комплексного заходу «Український експортний тиждень-2019», в рамках якого 3 червня ц. р. відбувся масштабний V Національний експортний форум.
У форумі брали участь понад 500 чоловік, у тому числі працівники уряду, 18-ти іноземних представництв в Україні, 24 представники ТПП України за кордоном, Національного банку України та комерційних банків, численних бізнесових структур, наукових кіл. Також до роботи форуму долучилися великі бізнесові делегації з Аргентини та Нігерії.
Форум нараховував 17 ділових заходів, серед яких різноманітні панельні дискусії, круглі столи, тренінги, семінари, b2b- перемовини. Особливо слід відмітити проведені панельні дискусії за участі представників новоствореного ПАТ «Експортно-кредитне агентство», Китайської торгової асоціації (CCA), комерційних банків і Національного банку України, урядових структур, де бізнесовим колам надавалися роз’яснення з найактуальніших фінансових, митних питань, напрямів підтримки експорту та валютного регулювання.
Практичні кроки щодо перспектив торговельно-економічного співробітництва України з такими державами, як Ізраїль (у рамках угоди про ЗВТ), Індія, Катар обговорено на круглих столах.
В рамках форуму працював Міжнародний Трейд-клуб (МТК) за участі торгово-економічних радників іноземних посольств в Україні (34 представники). Було надано можливості щодо проведення зустрічей В2В з українськими експортерами.
У рамках форуму пройшли експрес-практикум для експортерів-початківців «Як почати експортувати до ЄС» та презентація можливостей найбільшої в Європі мережі підтримки підприємництва European Enterprise Network (EEN). Мережа включає понад 2,5 млн організацій-учасників із 65 країн Європи. З її допомогою експортери України можуть вільно шукати інноваційні технології, інвесторів, партнерів для створення спільних підприємств, а також встановлювати ділові контакти для імпорту та експорту товарів.
Новації цьогорічного форуму – досвід у сфері подолання технічних бар'єрів, а також напрями українського ІТ-експорту, юридичний захист експортерів. Так, разом із британськими фахівцями у ТПП України презентували нові програми допомоги для бізнесу. Представниками інформаційних систем висвітлено питання нових можливостей для експорту українських інформаційно-комунікаційних технологій.
Вперше за підтримки МКАС та участі провідних юристів і міжнародних експертів обговорювалися практичні питання уникнення типових помилок при укладанні зовнішньоекономічних контрактів із іноземними контрагентами та отримання практичних порад щодо ефективного захисту бізнесом своїх прав при проведенні торгових операцій.
«Національний експортний форум за 5 років свого існування підтвердив: Торгово-промислова палата – центральний майданчик України з підтримки експорту, з нами рахуються. Торгово-промислова палата України, членами якої є понад 8 тис. підприємств із усіх регіонів України, розглядає підтримку зовнішньоекономічної діяльності українських компаній як одне із своїх головних завдань. Тож на форумі разом із експертами ми визначимо точки росту. Ті точки, на які українська економіка повинна спертися, щоб збільшувати експорт. Своєю роботою ми показуємо, що експорт – це легко. І не лише для великого бізнесу. Ми максимально залучаємо до активності малий і середній бізнес. Мотивуємо його розвиватися, відкривати світ для свого бізнесу та бути успішними! На сьогодні ми надаємо понад 40 різноманітних послуг у сфері підтримки експорту і продовжуємо розробляти унікальні продукти для українських компаній», – зазначив Геннадій Чижиков, президент ТПП України.
У цьому році експерти закликають український бізнес диверсифікувати свій експорт не тільки за рахунок країн ЄС, а й ринків Азії, Африки, Близького Сходу та Латинської Америки. Динаміка розвитку економік цих регіонів, збільшення їх населення та постійна потреба цих країн у нових товарах і послугах дають успішні прогнози для наших компаній.
Радують і темпи зростання експорту у цьому році до Китаю, Іраку, Ізраїлю, ОАЕ й інших країн Азії та Африки. Все це свідчить про те, що українські підприємства стають глобальними гравцями світової економіки.
Месседжі спікерів
Ольга Трофімцева, в.о. міністра аграрної політики та продовольства України: «Національний експортний форум у ТПП України вже давно став традиційним place to be для бізнесу. АПК – один із драйверів вітчизняної економіки, важливий чинник отримання валютних надходжень. За 6 місяців 2019 року експорт продукції АПК склав 7 млрд дол. США – це 43% від всього українського експорту. Але Україні треба шукати й інші точки зростання в таких секторах, як IT, машинобудування, креативні індустрії та створювати ланцюги високої доданої вартості. Головне – синергія зусиль бізнесу, влади та бізнес-асоціацій. Завдяки нашій спільній роботі все буде Україна!».
Леонід Козаченко, голова Ради підприємців при КМУ: «Чи чекаю я зараз змін? Не чекаю! Ми самі маємо боротися за них!».
Василь Боднар, заступник міністра закордонних справ України: «Експорт продукції та послуг – це ще не весь секрет успіху. Велике значення має експорт іміджу, захисту та добра. Економічна дипломатія приносить конкретні результати для бізнесу. Варто активніше користуватися механізмами державно-приватного партнерства та демонструвати іноземним інвесторам наявні перспективи та інноваційні підходи».
Андрій Демчук, директор Офісу з просування експорту: «За останні 10 років структура української промисловості змінилася. З’явився великий прошарок МСП. Зникло чимало індустрій, їм на зміну прийшли нові. Хаотично експортувати дуже важко. Потрібен системний підхід. Потрібно нарощувати в державі виробництво та інвестиції».
Лю Цзюнь, торговий представник Китаю в Україні: «Китай вже відкрив свій ринок для української молочної продукції, кукурудзи, олії, сої тощо. На черзі – яловичина та черешня. До України якраз сьогодні прилетіла делегація з Китаю, тривають перемовини. Впевнений, рішення буде позитивним».
Галина Дурмуш, голова представництва «Катарські авіалінії» в Україні: «Без якісного транспортного сполучення про експорт нічого й говорити. За статистикою, за минулий рік число подорожуючих склало 4,3 млрд осіб, рівно половина від цього числа – бізнес-подорожі».
Х’юг Мінгареллі, голова представництва Євросоюзу в Україні: «Найкращий спосіб розкрити потенціал України – це дати можливість їй інтегруватися у ринок Європейського Союзу. Чотири роки тому лише 25% українського експорту було направлено на ринок ЄС, а вже сьогодні – 42%».
За оцінками ділових кіл, форум сприяв покращенню експортних можливостей українського бізнесу, більш повному розкриттю його зовнішньоторговельного й інвестиційного потенціалу, встановленню нових ділових зв’язків із країнами світу, продовженню роботи щодо пошуку та диверсифікації зовнішніх ринків для забезпечення амбітного та потужного виходу української продукції у новій якості на ринок ЄС.
Основними партнерами ТПП України у проведенні Національного експортного форуму та «Українського експортного тижня-2019», були такі відомі організації, як УКРЕКСІМБАНК (генеральний партнер), ПАТ «Миронівський хлібопродукт», АТ «Укрзалізниця», ТОВ «Делівері», ТОВ «Укрволнат», «Катарські авіалінії», юридична компанія «Sayenko Kharenko», яким Палата вдячна за спільну організацію та проведення заходу.
Окрему подяку висловлюємо нашому постійному генеральному інформаційному партнеру – каналу «112 Україна».
Вагомий внесок в організацію та проведення форуму було зроблено представниками Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства аграрної політики та продовольства, Київської міської держадміністрації, представництва Китайської торгової асоціації.